Omgaan met de klant uit het buurland

Zes studenten van de opleidingen Verkoopspecialist en Junior Accountmanager van de locatie Ruimzichtlaan (commerciële opleidingen) hebben 5 en 6 oktober 2016 een intensieve internationale training gevolgd in het Duitse Kalkar, georganiseerd door Ler(n)ende Euregio. De inzet van de training was dat aanstaande verkopers en/of commercieel medewerkers beter worden in het omgaan met klanten uit het buurland. Al eerder waren deze zes deelnemers via een verkoopwedstrijd op de Ruimzichtlaan geselecteerd vanwege hun uitstekende communicatieve en commerciële vaardigheden.

Verkoopgesprek

Onder begeleiding van drie docenten ontmoetten deze commerciële studenten tal van Nederlandse en Duitse leeftijdsgenoten die ook op hun scholen (roc’s in Nederland en Berufskollegs in Duitsland) waren uitgekozen. De deelnemers moesten tijdens de training een product te verkopen aan een klant uit het buurland, waarbij ook werd gelet op interculturele competenties. Elke Nederlandse deelnemer werd gekoppeld aan een Duitse deelnemer (buddysysteem). Behalve docenten uit Nederland en Duitsland waren er ook Nederlandse en Duitse experts uit het bedrijfsleven aanwezig om deze toptalenten feedback te geven.

Twee studenten Graafschap College naar finale

Aan het einde van de training presenteerden de deelnemers hun geleerde vaardigheden aan een vakjury. De beste vijf aan zowel Nederlandse als Duitse zijde mochten door naar de verkoopwedstrijd ‘Euregionaal Verkoper 2016’ in het Duitse Kleef die op donderdag 24 november plaatsvond. Na spannende wedstrijden in vijf zalen, maakte de jury bekend dat David Hooman en Kevin ter Horst, beiden  student Junior Accountmanager bij het Graafschap College twee van de vijf Nederlandse deelnemers waren. Daarmee was het Graafschap College ruimschoots in deze internationale wedstrijd vertegenwoordigd.

Open en natuurlijke verkoophouding

Donderdag 24 november vertrok er vanuit Doetinchem een bus vol supporters naar Kleef om beide talenten aan te moedigen. In een volle Stadthalle toonden alle Duitse en Nederlandse topverkopers hun skills. David Hooman en Kevin ter Horst lieten zien uitstekend overweg te kunnen met Duitse klanten. Ze kregen complimenten van de vakjury voor hun uitgebreide warenkennis en open, natuurlijke verkoophouding. Helaas ging de titel ‘Euregionale Verkoper 2016’ niet naar hen.