Slinge Symposium in teken van onderzoek

Onderzoek klinkt voor velen als iets dat zich bij een universiteit, ver van hun klas, afspeelt. Niets is minder waar. Ook binnen het mbo komt onderzoek steeds vaker voor. Tijdens het Slinge Symposium van 7 april kregen medewerkers een kijkje in de onderzoekskeuken van het Deltion College en verschillende master- en innovatiedocenten van het Graafschap College presenteerden mooie voorbeelden van onderzoek dat bij ons op school gedaan wordt.

Sarien Shkolnik, vicevoorzitter van het college van bestuur, opent het symposium en heet iedereen van harte welkom: “Ik vind het fantastisch dat er ook collega’s van onder andere Rivor en Deltion aanwezig zijn, want juist bij onderzoek komt het aan op kennisdelen”. Sarien gaat in op het belang van onderzoek in het mbo: “Het stimuleren van een onderzoekende houding brengt ons verder en leidt tot kwaliteitsverbetering van het onderwijs en dat komt weer ten goede aan de studenten. Het is ook noodzakelijk: de wereld om ons heen verandert razendsnel, ook beroepen veranderen en het onderwijs moet daarop inspelen.”

Tijdens het symposium kregen 11 collega’s een podium om hun ervaringen met onderzoek te presenteren. Bevlogen docenten vertelden onder andere over onderzoek naar ‘overtuigen en beïnvloeden in het mbo’, een nieuwe manier van reflecteren, coöperatief leren, creatief denken binnen het onderwijs, motivatiebevordering, effectmeting en creatief schrijven.