Een cadeautje voor de medewerker

Het Graafschap College wil, in de breedste zin van het woord, nog vitaler worden. Opdat alle toekomstige medewerkers in de regio iedere dag met passie en plezier aan het werk gaan én hun ambities waarmaken. Er is sprake van een lerende organisatie, een moderne fysieke én virtuele leer- en werkomgeving met een professionele cultuur waar het streven naar excellentie, bevlogenheid en betrokkenheid vanzelfsprekend is. Het koplopersproject waarin deze strategische lijn centraal staat, is Graafschap Vitaal

Personeel- en organisatieadviseur Marjan de Greef is trekker van dit project, dat zij ontwikkelde samen met Inge Weenink, beleidsadviseur bij P&O. De professional in beweging, is het doel. Vitale medewerkers daar gaat het om. Vitaliteit is een breed begrip. In het kader van Graafschap Vitaal! gaat het daarbij om drie dingen: lichamelijk fit zijn, geestelijk fit zijn, fit zijn in je loopbaan. Later is daar ook nog het thema van de gezonde werkplek aan toegevoegd. Marjan: “In 2014 zijn we klein begonnen met een cursus yoga of mindfulness, een circuittraining… We zijn mensen gaan vragen, wat zij verstaan onder vitaliteit en wat zij nodig hebben om vitaal te blijven. Daaruit ontstond het idee van de vitaliteitsvoucher. Elke medewerker kon kiezen uit een aantal opties om te verzilveren: een gezonde lunch, een loopbaan-APK (loopbaanadviesgesprek), een knipkaart voor de sportschool en een beweeg/lifestylegesprek. Ruim de helft van de collega’s heeft van de voucher gebruik gemaakt en ook nadien kregen we nog veel vraag naar de loopbaan-APK.”

Passie

Mensen waren er blij mee en vonden het echt een cadeautje, vertelt Marjan. “De voucher was eigenlijk een soort bewustwordingscampagne, waarvan we veel hebben geleerd hoe we het vitaliteitsprogramma het beste kunnen inrichten. Vooral faciliteren en keuze bieden, is onze visie. Waar in het traditionele P&O-beleid vaak het accent ligt op het verminderen van het ziekteverzuim en het omgaan met werkdruk, kiezen wij bij Graafschap Vitaal! vooral voor een positieve benadering. Hoe kun je ervoor zorgen, dat je blijft werken vanuit je passie en met plezier? Als dat lukt, blijf je veel langer vitaal. Ons aanbod komt ook regelmatig voort uit de passie van één van onze collega’s. Zo gaf iemand die gek is van kanovaren, een succesvolle kanotraining. De medewerkers kunnen kiezen uit een groot aantal activiteiten om fysiek en mentaal fit te blijven.”

Regie

Graafschap Vitaal! is een succes, wanneer de medewerkers van het Graafschap College zich er meer van bewust zijn, dat zij zelf de regie kunnen voeren over hun eigen vitaliteit. Graafschap College wil een aantrekkelijke werkgever zijn, die stimuleert dat medewerkers fit zijn en blijven. Sinds enige tijd is de vraag ‘hoe staat het met je vitaliteit?’ een vast onderdeel van het functioneringsgesprek. Inge: “We hebben wel gemerkt dat medewerkers wars zijn van betutteling. Ook is het belangrijk steeds expliciet te maken, wat de relatie is tussen het vitaliteitsprogramma en het onderwijs.”

Hulpbronnen

Uit onderzoek blijkt dat mensen ook energie krijgen en houden wanneer zij over voldoende hulpbronnen beschikken: feedback en ontplooiingsmogelijkheden, en steun van collega’s. Daarom zit in het aanbod van Graafschap Vitaal naast de gebruikelijke cursus ‘omgaan met werkstress’ ook een NLP coaching wandeling. Die was in een mum volgeboekt. Er is een project ‘Vitaal meubilair’. Voor kantoren in een onlangs verbouwde vleugel zijn allemaal zit-sta-bureaus aangeschaft. Zitten is immers het nieuwe roken. Collega’s die veel achter de computer zitten, zie je nu regelmatig staan. De openingshandeling voor de nieuwe vleugel bestond uit een rondje op de elektrische deskbike. Marjan: “Zo willen we er met elkaar aan werken, dat onze medewerkers plezier hebben in hun werk en voldoende energie hebben om zich elke dag weer in te zetten voor de talentontwikkeling van onze studenten.”