Met Duits is je arbeidsmarkt zesmaal groter

‘Wist je dat met Duits je arbeidsmarkt zesmaal groter is?’ Op veel plekken op het Graafschap College werden studenten op 21 april, het eerste lustrum van de ‘Dag van de Duitse taal’, nog eens extra gewezen op het belang van Duits voor je opleiding en (toekomstige) werk. Duitse wetenswaardigheden op de beeldschermen overal in de school, een Duitse playlist uit de luidsprekers, maar ook een kennisquiz over onze Oosterburen. “Krijgen we een Berliner bol als prijs?”, klinkt het hoopvol uit de groep.

In de klas van docente Duits Karin Bannink heeft bijna 40 procent op de stage al in het Duits gecommuniceerd: “Telefoontjes, e-mails of Duitse gasten ontvangen,” zo blijkt bij een korte rondvraag in de groep. Ook buiten school is er contact met de Oosterburen: “Over de grens boodschappen doen of Duitse klanten helpen in de winkel waar ik in het weekend werk.” “Een kwart van onze handel is met Duitsland,“ vertelt Karin Bannink de groep. “Wat veel mensen niet beseffen, is dat een op de vijf Europeanen Duits als moedertaal heeft.”

Keuzedeel Duits

Studenten zien steeds meer het belang van het vak Duits in, aldus Kain Bannink: “Goede kennis van de taal kan onze studenten verbinden met een geweldig achterland, dat letterlijk naast de deur ligt. Het biedt dus nieuwe kansen op de arbeidsmarkt. Niet voor niets heeft het Graafschap College internationalisering en samenwerking en uitwisselingen binnen de Euregio als een van de beleidsspeerpunten opgenomen. Zo wordt vanaf schooljaar 2016-17 bij veel van de opleidingen bij Economie & Dienstverlening het vak Duits als keuzedeel aangeboden.”