Denken in mogelijkheden

“Vorig jaar was de CVI-conferentie in Ulft. CVI staat voor Consortium voor Innovatie. Elk jaar organiseren zij een managementconferentie, waarbij mbo-instellingen elkaar informeren over hun successen en valkuilen. Voor de conferentie was het Graafschap College op zoek naar vijf jonge docenten die iets wilden vertellen over de jonge docent in het mbo. Louise Elferink,  Suzanne Jansen, Frank Rem, Rick Veijer en ik kwamen een hele dag bij elkaar en kregen met elkaar heel veel leuke ideeën. Sowieso bleek het erg fijn elkaar te leren kennen en te merken dat je tegen dezelfde dingen aanloopt. Dat was de start van Young Graafschap College, oftewel YounGC”, vertelt docent Rosanne Simmelink.

Ze vertelt verder: “Tijdens de conferentie hebben we met jonge medewerkers van verschillende roc’s nagedacht over hoe onze generatie haar bijdrage kan leveren aan het mbo. De energie die daarbij vrij kwam, hebben we omgezet in een voorstel voor ons eigen college van bestuur. Binnen het Graafschap College zijn zo’n 160 medewerkers jonger dan 35 jaar (op een totaal van 915). Die vinden het vaak best lastig om hun ideeën onder de aandacht te brengen in hun team. Ook missen ze vaak een sparringpartner, iemand van hun eigen generatie om hun ervaringen, ideeën en problemen te delen. Wij willen ervoor zorgen dat we met passie kunnen blijven werken. Daarom hebben we drie pijlers geformuleerd voor onze activiteiten: het onderwijs jong en aantrekkelijk houden, elkaar steunen door middel van intervisie en het stimuleren van de professionele ontwikkeling van docenten.”

Ruimte

Rosanne: “We willen ruimte bieden aan jonge docenten. In het hedendaagse onderwijs is alles soms zo dichtgetimmerd. Als YounGC willen we de professionele ruimte van de jonge docent groter maken. Dat betekent ook iets voor jonge docenten zelf. Zij moeten ook durven, dingen proberen, niet bang zijn voor beren op de weg, denken in mogelijkheden. Gelukkig krijgen we daarbij alle steun van ons college van bestuur. We mogen ons bemoeien met de inrichting van de gebouwen en de vernieuwing van de onderwijsvormen en ook verzorgen we een welkomstprogramma voor jonge medewerkers. We krijgen geld en tijd om YounGC-borrels en andere events te organiseren, waardoor jonge collega’s elkaar kunnen ontmoeten. Zo hebben we een themamiddag over generatieleren georganiseerd en een vrijdagmiddagvolleybaltoernooi.”

Vertrouwen

“Wat misschien ook wel bijzonder is, dat we geen beleidsplan van 40 pagina’s hebben. We werken op basis van vertrouwen. De YounGC-bijeenkomsten ontstaan spontaan en vinden niet bijvoorbeeld maandelijks op een vast tijdstip plaats. Ideeën borrelen op en als ze niet tot uitvoering komen, was het idee niet goed genoeg en bloedt het dood.  Ons doel is beweging. YounGC vertegenwoordigt het Graafschap College in Jong Achterhoek 2020 en bij landelijke bijeenkomsten van Young MBO. Daarbij merken we dat we met ons initiatief landelijk vooroplopen. Andere roc’s komen hier graag kijken hoe wij het doen. Anderen inspireren, daar doen we het voor”, besluit Rosanne.