Blended Learning in lessen Duits

In 2016 onderzocht een aantal docenten van de expertgroep Duits van de sector Economie & Dienstverlening de mogelijkheden van Blended Learning in de lessen Duits. Er werd onder meer gekeken of het (technisch) mogelijk is om volgend schooljaar kleinschalig te experimenteren met lesgeven op afstand.

In september werd een bijeenkomst georganiseerd, waarin kennis werd gemaakt met diverse vormen van technologisch ondersteund onderwijs. Zo’n tien verschillende werkvormen, onderwijsapps en onderwijstechnologieën werden getoond als inspiratiebron voor het ontwikkelen van een visie op Blended Learning.

Op 15 december waren de docenten Duits te gast bij het Ixperium van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. In deze inspirerende omgeving kwamen de docenten in aanraking met: makersmovement, ‘rechtdoen aan verschillen met behulp van ICT’ en ‘ondernemend leren’. Behalve dat de docenten een update kregen van vernieuwende onderwijstechnologieën, kwam het gesprek op gang over hoe concrete stappen kunnen worden gezet als het gaat om Blended Learning binnen de lessen Duits.

In het aankomende schooljaar komt de expertgroep met concrete plannen.